بهداشت لباس کودک

کودکان بزرگترین و ارزشمندترین هدیه پروردگار می باشند، از این رو باید در حفظ سلامتی کودک بسیار دقت کرد. از زمانی که کودک به دنیا می آید نیاز به توجه و مراقبت دارد تا بتواند از بیماری ها به دور باشد و سلامت رشد کند، از این جهت همه والدین وظیفه مهمی در پرورش و رشد آنها به عهده دارند، همه نوزادان و کودکان به دلیل کمبود ایمنی بدنشان در معرض خطر ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری ها هستند پس  والدین باید به آنها توجه خاصی داشته باشند.

در کنار تمام وظایف بهداشتی کودکان اعم از تغذیه و ویتامین ها ، توجه به بهداشت لباس کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کودکان باید لباس مناسب برای هر فصل به تن کنند، لباس ضخیم در سرما و لباس سبک و نخی در گرما داشته باشند، تمیزی و بهداشت این لباس ها در سلامت کودکان نقش بسیار مهمی دارد. در این پست سعی داریم والدین عزیزی که تازه صاحب فرزند شده اند و تجربه زیادی ندارند را با توصیه های بهداشتی لباس نوزادان و کودکان آشنا کنیم.

 

بهداشت لباس کودک

 

بهتر است برای شستشو و پاک کردن لباس نوزادان از بهترین و ملایم ترین محصولات پاک کننده که هیچگونه حساسیت پوستی ایجاد نمی کنند استفاده کنید، هرگز از نرم کننده هایی که دارای رنگ و عطر هستند در شست و شوی لباس کودکان استفاده نکنید.

ایجاد جوش، خشکی، و پوسته شدن، یا تورم و قرمزی روی پوست نوزادان نشان از حساسیت های پوستی است که در این صورت باید با پزشک در میان بگذارید. در هنگام شست و شوی لباس نوزادان بهتر است مرحله آبکشی را چندین بار انجام دهید تا هر آنچه از مواد شوینده در لباس باقی مانده کاملا خارج شود. بهتر است لباس نوزادان را جدا از لباس های سایر افراد خانواده بشویید.

 

بهداشت لباس کودک

 

بعد از خرید لباس نوزادان و پیش از استفاده حتما لباس را بشویید چون ممکن است بسیاری از مردم لباس را دست زده و زیر و رو کرده باشند، همچنین ممکن است تولیدی های لباس کودکان برای اینکه شکل و ظاهر لباس خوب حفظ شود از مواد شیمیایی خاصی استفاده کرده باشند تا شکلشان خوب به نظر برسد پس بهتر است حتما لباس ها را بشویید تا از ایجاد حساسیت پوستی جلوگیری کرده باشید. نیاز نیست حتما از مواد شوینده گران قیمت استفاده کنید، بکار بردن پودر های لباس شویی خیلی مناسب کودکان و نوزادان نیست، مایع شوینده بهترین گزینه است زیرا به هنگام آبکشی به راحتی از لباس خارج می شود و در بیشتر نوزادان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. برای کودکانی که پوست خیلی حساسی دارند می توانید از شوینده های مایع که هیچگونه رنگ و اسانسی ندارند استفاده کنید.

مایع شوینده لباس کودکمایع شوینده لباس کودکمایع شوینده لباس کودک

 

لکه گیری لباس نوزادان

برای لکه گیری لباس نوزادان ابتدا آنها را با آب سرد بشویید، بیشتر لکه ها با آب سرد به راحتی از بین می روند، مانند لکه شیر که البته اگر سریع شسته شود لکه به راحتی پاک می شود، اما اگر لکه مدت بیشتری روی لباس مانده بود بهتر است مدتی لباس را در آب سرد خیسانده و بعد شسته شود اما اگر باز هم لکه از بین نرفت می توانید با استفاده از یک فرچه نرم و مقدار کمی صابون لکه را پاک کنید، بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید تا موجب آسیب رساندن به بافت پارچه نشوید. هرگز برای شست و شوی لباس زیر کودکان از شوینده های قوی استفاده نکنید.

لکه های چربی و روغنی: برای شستن لکه های چربی و روغنی مانند پماد و کرم پای بچه بر روی لباس بهتر است در ابتدا مقدار اضافی آن را بردارید سپس برای از بین بردن لکه روغنی از روی لباس روی لکه مقداری پودر تالک یا نشاسته ذرت بریزید و حدود یک ربع زمان بدهید تا جذب پودر شود سپس لباس را از پودر پاک کنید و شست و شو دهید ، اگر باز هم لکه پاک نشد از محلول های چند منظوره به مقدار کمی روی لباس بریزید و سپس لباس را شست وشو دهید.

 

پاک کردن لکه روغن روی لباس

 

لکه های پروتئینی: برای از بین بردن لکه های پروتئینی نظیر لکه غذا و یا شیر مادر یا شیر خشک نیز ابتدا لباس مورد نظر را در آب سرد خیس کنید و سپس از پاک کننده های آنزیمی استفاده کنید در این صورت آنزیم های موجود در مواد شوینده باعث از بین بردن پروتئین موجود در لکه می شوند و لکه را از بین می برند، بعد از نابودی کامل لکه ها می توانید لباس را چندین بار آبکشی کنید تا اثرات مواد شوینده نیز از بین برده شوند.

 

لکه های ادرار نوزاد:

برای پاک کردن لکه های حاصل از ادرار نوزاد یک قاشق غذا خوری از پاک کننده های آمونیاکی و یک فنجان آب را با هم مخلوط کنید و به کمک یک فرچه بر روی لباس بکشید و بعد آبکشی کنید اما در صورت مشاهده  دوباره لکه می توانید از محلول لکه بر قوی تر استفاده کنید و باز چندین بار لباس را آبکشی کنید تا هیچ اثری از مواد لکه بر روی لباس نماند.

 

پاک کردن لکه ادرار روی لباس کودک

 

در پایان یاد آور می شویم بهتر است لباس کودکان و به ویژه نوزادان از جنس نخ باشد و به اندازه مناسب گشاد باشد تا هوا به راحتی در لباس جریان داشته باشد همچنین برای شست و شوی لباس بهتر است از صابون خنثی یا پودر صابون و یا مایع شست و شو استفاده شود و خشک کردن لباس کودکان در آفتاب باشد.

در زمینه بهداشت پوشک کودکان نیاز است حداقل هر ۳ ساعت یکبار انجام شود زیرا محیط گرم و مرطوب پوشک بچه همراه  با ادرار و مدفوع شرایط مناسبی برای رشد انواع قارچ ها و حساسیت های پوستی را ایجاد می کند که شاید به آسانی درمان نشود، به همین دلیل به همه والدین و بخصوص مادران عزیز توصیه می شود که حتما هر ۳ ساعت یکبار پوشک کودکان را بررسی کرده ودر صورت امکان کودک را شست و شو دهند. در خرید لباس کودکان به جنس پارچه دقت کنید از خریدن لباس هایی که از الیاف نایلونی تهیه شده اند بشدت خود داری کنید تا از ایجاد حساسیت های پوستی پیشگیری کرده باشید.

لازم به ذکر است که پتو و بالش و سرویس خواب نوزادان باید از جنس نخی و لطیف باشد تا کودکان آسیب نبینند.

در فرو شگاه اینترنتی دارا سارا مارکت با ما همراه باشید، شما می توانید انواع لباس کودکان خود را به صورت آنلاین مشاهده کرده و با قیمت های کاملا استثنایی و مناسب با الیافی که هیچگونه آسیبی به پوست کودک شما نمی رساند خرید کنید. امیدواریم این پست برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *